تمرکز شورای راهبری جویشگر بومی شناسایی الگوی اقتصادی توسعه است

خسرو سلجوقی رئیس شورای راهبری جویشگر بومی، با اشاره به حمایت از جویشگر بومی اظهار کرد: در روند سلسله جلسات شورای راهبری جویشگر بومی و در جلسات شورای راهبری جویشگر بومی، ابتدا واژه گزینی مناسب انجام شد و به جای موتور جستجو مفهوم جویشگر بومی به توافق رسید.

وی با بیان اینکه دریافت حمایت برنامه کسب و کار به معنای سوددهی دست اندرکاران جویشگر بومی از همان زمان های ابتدایی نیست، افزود: رشد جویشگر بومی از لحاظ علمی و اجرایی منوط به مصرف کاربران است.

سلجوقی با بیان اینکه همواره این سوال مطرح است که اگر از لحاظ سخت افزار، نرم افزار و زیرساخت ها به سطح گوگل برسیم، چه فعالیتی برای ارائه داریم، ادامه داد: گوگل برای هر لحظه خود برنامه ی اقتصادی کسب و کار دارد ، بیش از ۷۰ خدمت ارائه می دهد و در یک فرایند زمانی به موفقیت رسیده است.

سلجوقی با اشاره به اینکه تبیین مدل مفهومی کمک می کند تا مشخص شود ذینفعان مختلف در چه جایگاهی نقش ایفا می کنند، افزود: دولت نیزدرقالب منابع ریالی، قوانین و دستورالعمل نقش آفرین است و لازم است در بخش سخت افزار نیز با بخش خصوصی همراهی کند.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات بر توجه نظام آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی به موضوع جویشگرهای بومی تاکید کرد و ادامه داد: برای اینکه برنامه های تحقیقاتی و آموزشی بر این موضوع متمرکز شود، پیشنهاد شده است تا از پایان نامه های دوره دکترا و ارشد، با محوریت جویشگر بومی به صورت مادی و معنوی حمایت شود.

سلجوقی تصریح کرد: بخش دیگری که نباید از آنها غافل شویم، مردم به عنوان کاربران و صاحبان اصلی جویشگرها هستند و در مدل مفهومی، به آن اشاره شده است، چرا که رشد جویشگر بومی منوط به استفاده کاربران است.

وی با بیان اینکه ارق استفاده از کالاهای و جویشگر داخلی، نیازمند فرهنگ سازی از سوی رسانه ها است، افزود: در کشورهایی چون کره، روسیه و چین، مردم تمایل بیشتری به استفاده از کالا یا تولید داخلی دارند.

سلجوقی ادامه داد: تمرکز شورای راهبری آن است که الگوی مناسب اقتصادی برای تولید جویشگر بومی را فراهم آورد و اگر جویشگرها بتواند خدمات مناسب را ارائه دهند؛ مردم نیز استقبال خواهند کرد.

وی در تبیین بیشتر الگوی مناسب اقتصادی جویشگر بومی ادامه داد: فعالان در عرصه جویشگر بومی باید از ثروت حاصل از آن برخوردار شوند و در واقع سهامداران در این بخش، شامل تولید کنندگان نرم افزار، ارائه دهندگان خدمات، تولید کنندگان محتوا و حتی کاربرانی هستند که با یک کلیک بر روی جویشگر بومی، سهامدار محسوب می شوند.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرد: در واقع این همان الگویی است که مشابه آن در دنیا به پول الکترونیکی (Bit coin) تعبیر می شود.در این میان الگوی مناسب اقتصادی زمانی حاصل می شود که همه ذینفعان در مقابل کاری که انجام می دهند، به همان میزان، سود دریافت کنند.

حضور مشاور بین المللی در تهیه شرح خدمات جویشگربومی

وی بر حضور مشاور بین المللی در تهیه شرح خدمات جویشگربومی، تاکید کرد و ادامه داد: انتظار ما این است که تا پایان سال الگوی اقتصادی مطرح شده، طبق زمانبندی پیاده شود.

رئیس شورای راهبری جویشگر بومی در پاسخ به سوالی در خصوص وجود ارتباطات خاص در موضوع جویشگرها و اینکه آیا این نوع تولید در دست افراد خاصی است، ادامه داد: یکی از فلسفه های تشکیل شورای راهبری جویشگر بومی همین موضوع بود و تصوری وجود داشت که افرادی که طعم ارتباطات خاص را در این زمینه می چشند می توانند به منابع دسترسی پیدا کنند، اما با تشکیل شورای راهبری، این فرایند متوقف و اصلاح شد.

وی بر حضور متخصصان فنی، نمایندگان وزیر و معاونان سازمانهای مرتبط در این جلسات تاکید کرد و افزود: در آخرین جلسه نیز نماینده بازرسی کل کشور حضور داشت و از نزدیک بر فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری، نظارت کرد.

سلجوقی تصریح کرد: خوشبختانه کلیه مصوبات شورای راهبری جویشگر بومی، وصورتجلسه ها به صورت آزاد و شفاف از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی طرح جویشگر به نشانی www.didras.ir دراختیارهمگان قرارگرفته است.

وی در پاسخ به سوالی که علاقمندان در این حوزه چطورمی توانند وارد حوزه تولید جویشگر بومی شوند، گفت: ابتدا لازم است خودشان را نه فقط برای ما بلکه برای جامعه ازطریق وب گاه ، معرفی کنند تا همه آنها را بشناسند و پس از آن لازم است، افراد نوع خدمت خود رامعرفی کنند و برنامه های پیشنهادی خود را در آن حوزه، ارائه دهند و ما نیز سعی می کنیم به تناسب منابع موجود، نهایت همکاری را داشته باشیم.

سلجوقی با بیان اینکه قرار نیست مالک جویشگرهای بومی دولت باشد، تصریح کرد: هدف ما آن است که نوعی مشارکت منابع اتفاق بیافتد و فرد بتواند با خروجی کار خود از این راه تولید ثروت کند، در واقع نقش ما یک نقش شتاب دهنده (کاتالیزور) است.

اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران – آفاوا