اعتیاد به نمایشگر چیست؟ / اعتیاد اینترنتی و تسخیر شخصیت کودکان توسط ابزارهای دیجیتال

ایران در گزارشی نوشت: این بار با برگزاری کنفرانس بین‌المللی ICIAD در شهر میلان ایتالیا، بزرگترین کارشناسان جهانی ابعاد تازه‌ای از این بحث را بررسی کرده اند. در جریان برگزاری این کنفرانس هشدارهای اصلی به ساکنان کره جنوبی و چین داده شد و کارشناسان بر اساس بررسی‌های خود اعلام کردند که این دو کشور بیشترین معتادان اینترنتی در جهان را دارند. اما علاوه بر آن، بررسی‌ها نشان داد هم‌اکنون از هر ده فرد ۱۰ تا ۱۹ ساله در جهان یک نفر به اینترنت معتاد است.اگرچه این اخبار نگران کننده به وفور منتشر می‌شود، اما باید اعتراف کرد که همه ما فناوری‌های شخصی خود را دوست داریم. گوشی هوشمند، رایانه لوحی، شبکه‌های اجتماعی و اینترنت چیزهایی هستند که حتی یک روز هم نمی‌توانیم از آنها جدا شویم و این حقیقت بیان شده است که بسیاری از ما شیفته این فناوری‌ها شده‌ایم. در آخرین بررسی مشخص شد ۱۶ درصد افراد ۱۸ تا ۲۵ ساله در جهان به میزان زیاد از اینترنت استفاده می‌کنند و تقریباً می‌توان نشانه‌هایی از اعتیاد اینترنتی را در آنها مشاهده کرد. بعضی از ما بدون حضور این فناوری‌ها احساس می‌کنیم توانی برای ادامه زندگی نداریم و ارتباط‌مان با دنیای پیرامون دچار آسیب جدی می‌شود. اما با همه این توضیحات، آیا ما هم به اینترنت معتاد شده‌ایم؟

اعتیاد مدرن
اگرچه اعتیاد اینترنتی در هیچ نقطه از جهان هنوز به عنوان یک بیماری روانی شناخته نشده است، اما بین پزشکان نگرانی‌های فراوان وجود دارد و متخصصان حوزه بهداشت و سلامت این نیاز را به صورت کاملاً جدی احساس می‌کنند که باید مراکز ترک اعتیاد در حوزه فناوری راه‌اندازی شود. این افراد معتقدند که پدیده اعتیاد اینترنتی به یک اتفاق فراگیر تبدیل شده است و مشکلات اجتماعی ناشی از آن مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.آخرین بررسی نشان داده است استفاده زیاد از فناوری و اینترنت باعث شده است تا مردم نسبت به این اتفاق وابستگی زیاد پیدا کنند و پس از گذشت مدتی معتاد شوند. این نوع اعتیاد تأثیرات جسمی و روانی را به صورت همزمان برجا می‌گذارد و کارشناسان حتی به این نتیجه رسیده‌اند که در آینده نزدیک می‌توان معتادان اینترنتی را از روی فیزیک و جسم آنها شناسایی کرد. کودکان از لحظه تولد تا دوران بلوغ به‌طور ویژه در مقابل فناوری‌های نوین آسیب‌پذیر هستند و این مسائل روی شکل‌گیری نوع روابط آنها هم تأثیر می‌گذارد.
در کنفرانس ICIAD بر اساس مطالعه‌ای که روی دانش‌آموزان انجام شد کارشناسان اعلام کردند ۶/۵۶ درصد از کودکانی که در این مقطع تحصیل می‌کنند به صورت جدی به اینترنت اعتیاد دارند، ۷۳/۳۷ درصد آنها میانه‌رو هستند و ۶۷/۵ درصد هم تا اندازه‌ای اعتیاد دارند. در این زمینه‌ تفاوت‌هایی بین دختران و پسران هم مشاهده شد و «پارام سیدهو» مدیر تحقیقات اعلام کرد که پسربچه‌ها بیشتر در معرض اعتیاد به اینترنت قرار می‌گیرند.
او توضیح داد: «عوامل مختلفی وجود دارد که دانش‌آموزان و حتی دانشجویان به اینترنت معتاد شوند. اما در این زمینه آن دسته از کودکان و نوجوانانی که برای ادامه مسیر خود هدف ندارند، بیشتر در معرض اعتیاد اینترنتی قرار می‌گیرند. همچنین متوجه شدیم کودکانی که خطوط پهن‌باند اینترنتی در دسترس آنها موجود بوده است، بیشتر از بقیه به استفاده از این فناوری رغبت نشان می‌دهند و قابلیت‌های دنیای مجازی را بیشتر با اهداف تفریح و سرگرمی در اختیار می‌گیرند.»

اعتیاد به نمایشگر
استفاده بیش از اندازه از بازی‌های رایانه‌ای موضوعی است که کارشناسان جهانی در مورد جوانان جهان بخصوص در کشورهای چین، امریکا و کره جنوبی مطرح می‌کنند. به‌طور میانگین مردم جهان حدود ۵/۴ ساعت از هر روز خود را مقابل نمایشگر انواع دستگاه‌های الکترونیکی سپری می‌کنند و در بیشتر مواقع با هدف انجام بازی‌های ویدیوئی و سرگرمی‌های اینترنتی، این دستگاه‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. این اتفاق تأثیرات فراوانی روی افراد برجا می‌گذارد و در برخی مواقع حتی باعث بروز مشکلات کاملاً جدی می‌شود.پزشکان چینی نخستین افرادی هستند که اعتیاد به نمایشگر را یک اختلال کلینیکی معرفی کرده‌اند و بر همین اساس قصد دارند تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی نخستین مراکز ترک اعتیاد نمایشگر در جهان را تأسیس کنند. این مراکز به گونه‌ای ساخته می‌شوند که افراد بیمار برای چندین ماه در آنها تحت درمان قرار می‌گیرند و طی این دوره به‌طور کامل از تمام ابزارهای رسانه‌ای و ارتباطی دور هستند. در حالی که اعتیاد اینترنتی هنوز یک اختلال کلینیکی معرفی نشده است، اما پزشکان چینی اعتیاد به نمایشگر را یک اختلال پزشکی می‌دانند و برای درمان آن سرمایه‌گذاری‌های گسترده انجام داده‌اند.
در کنفرانس ICIAD آماری منتشر شد که همه کارشناسان را متعجب کرد. بر این اساس گفته شد کودکان بین ۸ تا ۱۰ سال جهان به‌طور میانگین حدود ۸ ساعت از هر روز خود را در مقابل نمایشگرهای الکترونیکی سپری می‌کنند و طی این اتفاق با انواع دستگاه‌های ارتباطی و رسانه‌ای در ارتباط هستند. این در حالی است که کودکان بزرگتر به‌طور میانگین ۱۱ ساعت از هر روز خود را با نمایشگرهای هوشمند به سر می‌برند. البته باید توجه داشته باشید که گیرنده تلویزیون دیگر به عنوان یک نمایشگر محبوب برای کودکان محسوب نمی‌شود و در مقابل رایانه‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند کاربردی‌ترین ابزار برای این گروه سنی هستند.

کودکان آسیب‌پذیر
در کنفرانس امسال که هفته گذشته در میلان برگزار شد کارشناسان بر اساس مطالعات گسترده خود اعلام کردند کودکان زیر ۲ سال به هیچ وجه نباید با انواع مختلف ابزارهای رسانه‌ای در ارتباط باشند. در این زمینه گفته شد محتوایی که از طریق این دستگاه‌ها منتقل می‌شود در اولویت‌های بعدی قرار دارد و مهم‌تر از آن اشعه‌های مضری است که روی کودکان زیر ۲ سال برجا می‌گذارد.
بسیاری از والدین مقررات و محدودیت چندانی در زمینه نحوه استفاده از فناوری توسط کودکان خود اعمال نمی کنند و دوسوم آنهایی که در بررسی اخیر حضور داشتند اعلام کردند که هیچ قانونی برای به کارگیری موبایل یا دیگر فناوری‌ها توسط فرزندان خود ندارند و کنترلی در این زمینه انجام نمی‌دهند. در جریان دور نگه داشتن کودکان از نمایشگر و جلوگیری از اعتیاد آنها به فناوری، والدین بیشترین تأثیر را برجا می‌گذارند و متأسفانه کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که معمولاً کمترین کنترل‌ها از جانب والدین اعمال می‌شود.
طی چند سال نخست تولد، مغز در حال شکل‌گیری است و کودکانی که در سنین پایین به‌سر می‌برند، آموزه‌های اصلی زندگی خود را دریافت می‌کنند و بر این اساس اگر دستگاه‌های الکترونیکی جایگزین حضور والدین شوند، آسیب‌های جدی روی شخصیت کودکان برجا می‌ماند. در پایان کنفرانس ICIAD همچنین اعلام شد کودکان بزرگتر نباید در طول روز بیشتر از دو ساعت از دستگاه‌های الکترونیکی و ابزارهای سرگرمی دیجیتالی استفاده کنند و البته محتوایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد هم باید کنترل شود. استفاده طولانی‌مدت از دستگاه‌های رسانه‌ای الکترونیک توسط کودکان روی رفتار، سلامت و قابلیت‌های اجتماعی در مدرسه تأثیرات مثبت برجا می‌گذارد. آن دسته از کودکانی که در بازی‌های ویدئویی یا فیلم‌های سینمایی تصاویر شبیه‌سازی شده خشونت‌آمیز را مشاهده می‌کنند، بیش از دیگر همسن و سالان خود رفتارهای خشونت‌آمیز نشان می‌دهند و به گفته دکتر «پارام سیدهو» کمتر از بقیه کودکان بر اساس اخلاقیات رفتار می‌کنند. در این زمینه همچنین مشخص شد ۸۳ درصد نوجوانانی که در مدرسه دعوا کردند یا عامل زد و خورد بودند، به صورت مستقیم با بازی‌های ویدئویی و فیلم‌های خشن درگیر بوده‌اند. کارشناسان کنفرانس ICIAD پیشنهاد کردند که برای جلوگیری از تمامی این نتایج منفی، بهتر است کودکان و نوجوانان از نمایشگرهای الکترونیکی دور نگه داشته شوند.

۵۶۵۶

 

اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران – آفاوا