اپل، فاتح بازار چین / گوشی های چینی جدید و بی هویت دنیا را فتح می کنند!

ایران در گزارشی نوشت: محققان این مؤسسه معتقدند بخش عمده‌ای از این کاهش فروش، به چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار تلفن‌های هوشمند باز می‌گردد چرا که این کشور از نظر تلفن هوشمند به حد اشباع رسیده است. تحقیقات این مؤسسه نشان می‌دهد برای نخستین بار در ۶ سال گذشته، رشد فروش تلفن‌های هوشمند در چین به ۵/۸درصد می‌رسد که این رقم، بسیار کمتر از رشد جهانی است.

اپل فاتح بازار چین
در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۵ حدود ۸/۹۸میلیون دستگاه گوشی در چین به فروش رسیده است که این رقم کاهش رشد ۴درصدی را نشان می‌دهد. چین در سال گذشته ۳۶درصد از فروش بازار اندروید جهان را داشت و به همین دلیل نقشی کلیدی در فروش این گوشی‌ها بازی می‌کرد ولی امسال این رقم کمتر شده و گوشی‌های اندرویدی وضع مناسبی ندارند.
اما در مقابل، برنده بازار چین، شرکت اپل است که بخش عمده‌ای از بازار این کشور را به خود اختصاص داده است به صورتی که گوشی‌های اپل، این غول دنیای فناوری امریکا از شیائومی، گوشی بومی و پرطرفدار چینی نیز پیشی گرفت. گوشی‌های اپل در چین در سه ماهه نخست امسال همه شرکت‌ها را کنار زد و با توجه به اشتیاق و علاقه مردم به صفحات نمایشگر بزرگ‌تر آیفون۶ و ۶پلاس موفق شد عنوان پرفروش‌ترین گوشی را در کشور چین به خود اختصاص دهد و به این ترتیب، شیائومی در جایگاه دوم قرار گرفت.
جالب اینجاست که پیش از این اپل در چین هرگز بین ۵برند پرفروش نبود و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ با ورود آیفون ۶ و ۶پلاس به بازار این کشور، فروش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشدی ۷/۹۹ درصدی نشان داد.اپل حالا در مقایسه با شیائومی که ۷/۱۳درصد بازار را در اختیار دارد، ۷/۱۴ درصد بازار چین را از آن خود کرده و در این کشور صدرنشین شده است که این رقم نشان از رشدی ۲۳درصدی دارد.
چرا که بیشتر کاربرانی که به دنبال صفحه نمایش بزرگ‌تر بودند به سمت سیستم عامل iOS مهاجرت می‌کنند و این فرصتی بزرگ برای اپل محسوب می‌شود هرچند تفاوت قیمت گوشی‌های اندرویدی و iOS همچنان مانعی بزرگ بر سر راه اپل خودنمایی می‌کند.
شیائومی که ابتدا به صورت یک استارتاپ آغاز به کار کرد در کمتر از ۵ سال نتیجه گرفت و یک بازیگر حرفه‌ای جهانی شد. این برند پس از سامسونگ و اپل سومین تولیدکننده بزرگ تلفن هوشمند در جهان محسوب می‌شود و تاکنون هم در صدر جدول فروش تلفن هوشمند در چین قرار داشت که البته امسال این امپراتوری شکست خورد.
در گزارش مؤسسه پژوهشی IDC همچنین آمده است که هوآوی همچنان رتبه سوم خود را در این کشور حفظ کرد و سامسونگ و لنوو که هر کدام حداقل یک بار در سال گذشته صدرنشین جدول بودند این بار تغییری فاحش در رتبه بندی آنها دیده می‌شود و در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

تأثیر منفی بر گوشی‌های اندرویدی
تحقیقات مؤسسه IDC نشان می‌دهد کاهش رشد فروش در چین همچنین بر رشد گوشی‌های اندرویدی هم تأثیری منفی دارد طوری که میزان رشد این گوشی‌ها در چین در سال‌جاری،۵/۸درصد است که بسیار کمتر از رشد جهانی است.
همچنین انتظار می‌رود گوشی‌های ویندوزی در سال ۲۰۱۵ رشد جهانی ۱/۳۴درصدی داشته باشند که البته این رشد درسال ۲۰۱۹ معادل ۶/۱۳درصد می‌شود.
همچنین تحقیقات این مؤسسه نشان می‌دهد از بقیه سیستم‌های عامل تا سال ۲۰۱۹ رشدی ۲برابر انتظار می‌رود که این موضوع نشان می‌دهد برندهای iOS اندروید و ویندوز در ۵سال آینده به حد اشباع می‌رسند.
البته طبق این گزارش، در مناطقی همچون هندوستان، اندونزی، خاورمیانه و آفریقای جنوبی رشدی مناسب خواهیم داشت.
بازار چین اشباع شده است
Kitty Fok مدیر IDC در چین یکی از دلایل کاهش فروش گوشی هوشمند در چین را اشباع شدن بازار این کشور از گوشی‌های هوشمند می‌داند و می‌گوید: بسیاری، چین را یک بازار درحال ظهور می‌دانند ولی واقعیت این است که بازار گوشی‌های هوشمند در این کشور درست مانند کشورهایی همچون ایالات متحده امریکا، بریتانیا، استرالیا و ژاپن به حد اشباع رسیده است و تنها راهکار برای افزایش فروش گوشی‌های هوشمند در این کشور، شاید مجاب کردن کاربران گوشی‌های معمولی به استفاده از گوشی‌های هوشمند باشد.
وی ادامه می‌دهد راهکار سودآوری شرکت‌های چینی نیز تلاش برای حضوری گسترده‌تر در بازارهای جهانی است؛بازارهایی که هنوز به حد اشباع نرسیده‌اند و مطمئناً رقبایی سرسخت هم به دنبال این بازارها هستند.

بازارهای جدید برای گوش‌های چینی
به گفته مدیر IDC در چین، لنوو و هوآوی و شیائومی به سوی بازارهایی همچون جنوب شرق آسیا و هندوستان گام برداشته‌اند. به عنوان مثال شیائومی در ماه آوریل گوشی Mi 4i phone را در هندوستان رونمایی کرد؛ سرزمینی که پس از چین بزرگ‌ترین بازار برای شیائومی محسوب می‌شود. این شرکت همچنین بتازگی مدلی در هنگ کنگ و سنگاپور معرفی کرده است.
امریکای لاتین نیز مقصد بعدی برای شرکت شیائومی است که این برنامه را با برزیل در چند هفته آینده کلید خواهد زد.
البته هوگو بارا معاون شرکت شیائومی معتقد است هرچند کشورهای توسعه یافته مانند بریتانیا، امریکا و اروپا باید برای داشتن این گوشی‌های ارزانقیمت تحمل بیشتری داشته باشند ولی به هرحال شیائومی راه خود را به این کشورها نیز باز خواهد کرد. علاوه بر شیائومی،لنوو نیز با گوشی Shenqi به دنبال افزایش تعداد هواداران خود است و Huawei و ZTE نیز نمونه‌های جدید برندهای خود را به بازار چین ارائه کرده‌اند.
Tay Xiaohan تحلیلگر ارشد بازار این محصولات در منطقه آسیا- اقیانوسیه نیز دراین باره گفت: هر چند چین در سال ۲۰۱۱ با پشت سر گذاشتن بازاری بزرگ مانند ایالات متحده امریکا، به بزرگ‌ترین بازار تلفن هوشمند جهان تبدیل شد ولی حالا تولیدکنندگان چینی با توجه به اشباع شدن بازار داخلی، مجبورند که به نیازهای کشورهای دیگر دقت کرده و استراتژی‌هایی جدید برای این بازارها اتخاذ کنند.
در بخش عمده بازارهای هدف خارجی این برندها، مردمی زندگی می‌کنند که کاربر گوشی‌های معمولی هستند و انتظار گوشی‌های هوشمند کمتر از ۱۵۰دلار را می‌کشند. پس در بیشتر این کشورها در کنار کیفیت مناسب و کارآیی خوب، قیمت محصول است که حرف نخست را می‌زند و برنده نهایی این بازار را مشخص می‌کند.

 

۵۶۵۶

 

اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران – آفاوا