امروز برخی درمجلس مخالف توسعه اینترنت هستند!

محمود واعظی در حاشیه همایش سراسری مدیران پستی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا پس از اخطار نمایندگان مجلس درباره تأخیر در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، اجرای این پروژه تسریع خواهد شد، گفت: نمایندگان درباره تأخیر در اجرای شبکه ملی اطلاعات به من کارت زرد ندادند بلکه آنها می‌گفتند پهنای باند اینترنت نباید توسعه پیدا کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آخرین اقدامات برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟ گفت: برنامه‌های محکمی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در دستورکار است. راه‌اندازی این شبکه تکلیف برنامه پنجم و دولت به وزارت ارتباطات است و در بیست و هفتم اردیبهشت ماه خواهید دید که شبکه ملی اطلاعات نسبت به سال‌های گذشته تا چه میزان پیشرفت در اجرا داشته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: وظیفه وزارت ارتباطات، توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی ارتباطات است، علاوه بر این، سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز باید خدمات خود را روی این شبکه و فضای مجازی ارائه کنند.

وی ادامه داد: هدفگذاری دستیابی به ۸۰ درصد ترافیک داخلی و ۲۰ درصد ترافیک خارجی در ارتباطات مؤید برنامه اجرای شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات است.

واعظی در پاسخ به این سؤال که به گفته یکی از نمایندگان مجلس شبکه ملی اطلاعات تنها ۵ درصد پیشرفت در اجرا داشته، گفت: طبق برنامه‌های تکلیفی و سیاست رئیس‌جمهور، سیاست وزارت ارتباطات، توسعه پهنای باند است و این کار را ادامه خواهیم داد. هم‌اکنون توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی ارتباطات به سرعت در حال توسعه است، اما برای استفاده از خدمات این شبکه لازم است اپلیکیشن‌های مختلفی نوشته شود و روی فضای مجازی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: زمانی که در داخل کشور با ۸۰ درصد پهنای باند داخلی، مردم بتوانند نیازمندی‌های خود را از میزبانی‌های داخلی تأمین کنند، به این معناست که به سرعت به سمت شبکه ملی اطلاعات در حال حرکت هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که برخی اعلام می‌کنند، پیش از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات نباید پهنای باند را توسعه می‌داد و تقاضا ایجاد می‌کرد، گفت: این حرف درستی نیست، زیرا مگر امکان دارد کار کشور را تعطیل کنیم تا شبکه ملی اطلاعات اجرا شود؟ شبکه ملی اطلاعات به این معناست که شبکه فعلی ICT کشور به طور مداوم باید توسعه یابد و خدمات متعددی در بستر آن ارائه شود، هر چه خدمات افزایش یابد، حرکت به سمت یک شبکه ملی اطلاعات جامع بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنابراین، شبکه ملی اطلاعات به این معناست که شبکه‌ای که در گذشته در کشور وجود داشته در آینده نیز توسعه یابد و خدمات متنوع امن داخلی روی این شبکه ارائه شود که مردم با استفاده از این شبکه تمام نیازمندی‌های خود را برطرف کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه آیا در شرایطی که شرکت پست برای اولین‌بار به کمی سوددهی رسیده، ورود اپراتور دوم پستی در سال جاری دارای توجیه اقتصادی و قطعی خواهد بود، گفت: هدف ما افزایش درآمد پست نیست، بلکه هدف بهبود شرایط مردم است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳، پست به دلیل بدهکاری‌های زیاد که به تمام شرکت‌های داخلی و خارجی بدهکار بود، با موافقت ویژه سازمان مدیریت برنامه‌ریزی اعتبار ویژه‌ای برای جبران زیان‌های پست درنظر گرفته شد، علاوه بر این، شرکت پست نیز در سال ۹۳ عملکرد ویژه‌ای داشت و کمی کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش درآمد کسب کرد.

* بررسی افزایش تعرفه تلفن ثابت تا سقف حداکثر ۱۵ درصد
واعظی همچنین درباره پیشنهاد افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت گفت: تصمیم امسال دولت برای افزایش تعرفه دستگاههای مختلف این است که باید برای این منظور، در دولت هماهنگی انجام شود که مشابه این کار، یکشنبه برای تعرفه پزشکان انجام شد.
وزیر ارتباطات گفت: طبق سیاست دولت، اگر تعرفه‌ای افزایش پیدا می‌کند باید به اندازه کافی توجیه داشته باشد و حداکثر افزایش باید متناسب با تورم ۱۵ درصدی باشد. وی گفت: پیشنهاد مخابرات نیز با رعایت این اصول بررسی خواهد شد.

اجرای برنامه قضات الکترونیکی در تعزیرات

رییس سازمان تعزیرات حکومتی از اجرایی شدن برنامه قضات الکترونیک در ۲ بخش نرم افزار و یکپارچه سازی خبرداد.

به گزارش ایرنا از سازمان تعزیرات حکومتی، علیرضا جمشیدی در نشستی با مدیران ستادی و اجرایی این سازمان، افزود: برنامه قضات الکترونیک طی سه ماه در بخش نرم افزار و ظرف ۶ ماه آینده در بخش یکپارچه سازی، اجرایی می شود و به همین منظور همه مدیران باید به مهارت های هفتگانه ICDL مسلط باشند.

معاون وزیر دادگستری خطاب به مدیران ستادی و اجرایی، اظهار امیدواری کرد که با این اقدامات خدمات بهتری به مردم ارایه شود ، چون تنها خدمت به مردم است که ماندگاری دارد.

۸ میلیون ایرانی گوشی هوشمند دارند

رئیس سمینار بین‌المللی سلامت همراه گفت: ایران بالاترین رتبه استفاده از تلفن‌های همراه را در خاورمیانه دارد. ۸ میلیون نفر در ایران گوشی تلفن هوشمند دارند و ۸۳ میلیون اشتراک رسمی تلفن همراه در کشور ثبت شده که بیش از جمعیت کشور است.

آغاز همگرایی تلفن ثابت و همراه در مخابرات

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تشریح برنامه‌های این شرکت برای توسعه شبکه مخابراتی در سال ۹۴، گفت: بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌ها در بخش ثابت و سیار در سال ۹۴ انجام خواهد شد.
کاظم ابراهیمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در برنامه‌ها و اولویت‌های شرکت مخابرات ایران برای سال ۹۴، افزایش رضایت‌مندی و ایجاد پشتیبانی استاندارد برای مشترکان در زمینه تلفن ثابت و اینترنت در دستور کار است.

انتخاب شش دفتر پایلوت ارایه خدمات الکترونیکی قضایی

رییس کانون سردفتران و دفتریاران از انتخاب شش دفتر اسناد رسمی به عنوان پایلوت ارائه خدمات الکترونیکی مالیاتی خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، محمدرضا دشتی اردکانی در جلسه مشترک کانون سردفتران و دفتریاران و سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر روابط دوسویه بین دفاتر اسنادرسمی با سازمان امور مالیاتی کشور، بیان کرد: به هر میزان که همکاری و تعامل این دو مجموعه بیشتر باشد، بهتر می توان پاسخگوی مردم بود و تکالیف و وظایف قانونی سازمانی را به نحو مطلوب انجام داد.

پیام‌رسان‌های خارجی نباید بی‌مجوز بمانند

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: با ارسال نامه‌ای، مصوبات این شورا در مورد حمایت از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌ رسان‌های داخلی را به وزارت ارتباطات و دیگر دستگاه‌های مرتبط اعلام کردیم.
فناوران- محمد حسن انتظاری گفت: در کنار فیلترینگ هوشمند و بحث پالایش محتوا، باید در حوزه ایجابی کار کنیم. کاربران در کشور نیاز به ارایه سرویس شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دارند و این نیاز باید در داخل کشور برطرف شود و بر همین اساس حمایت از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی اهمیت دارد.
وی افزود: بخشی از طرح فضای مجازی سالم و مفید که در شورای عالی فضای مجازی کشور تصویب شده است نیز به همین موضوع اختصاص دارد.

آماری از رشد نامتوازن بانکداری الکترونیکی ایران

فناوران نوشت: بهمن ماه سال ۹۳ در همایش نظام‎های پرداخت محمود احمدی دبیر کل با مرکزی در صحبت‎هایش به نکته‎ای اشاره کرد که باید در سال‎ جاری بیشتر مورد توجه و نقد قرار بگیرد.
او در این همایش با بیان اینکه توسعه بانکداری طی یک برنامه ۱۰ ساله پیش رفته و سال ۹۳ هم آخرین سال آن برنامه ۱۰ ساله بوده از تدوین برنامه‎های جدید برای ۱۰ سال دیگر در این زمینه خبر داد. برنامه‎هایی که هنوز علنی نشده و در مورد چند و چون آن اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما نگاهی به آمارهایی که بانک‎ها و بانک مرکزی به صورت جسته و گریخته در مورد عملکرد این سیستم در حوزه الکترونیکی منتشر کرده‎اند، دو نکته را برای ما روشن می‎کنند.
اول اینکه از نظر توسعه سخت افزاری، نظام بانکی کشور هر چند هنوز با کمبودهایی مواجه است، اما نسبت به دستگاه‎ها و اجزای دیگر نظام اقتصادی کشور پیشرو بوده و در این زمینه برنامه ۱۰ ساله مورد اشاره احمدی که در زمان مرحوم نوربخش رییس کل اسبق بانک مرکزی، به تصویب رسید و اجرایش آغاز شد، توانسته است نظام بانکی را سر و گردنی از بقیه اجزای نظام اقتصادی کشور بالاتر ببرد.

×× لزوم ارتقای کیفیت خدمات
نکته دوم این که توسعه کمی همه آنچه نیست که ما از این حوزه انتظار داریم. اینکه در حال حاضر بیش از ۳۲۰ میلیون کارت برداشت نقدی اعم دائمی و هدیه صادر شده است، شاید از نظر کمی قابل توجه باشد اما از نظر کیفی نوعی نقصان به شمار می‎آید. ۲۲۰ میلیون کارت برداشت نقدی دائمی تا آخر بهمن ماه امسال صادر شده و این یعنی به طور متوسط هر خانوار ایرانی حدود ۱۱ کارت نقدی برداشت دائمی دارند. حالا سوال این است که چه نیازی به صدور این همه کارت بانکی وجود دارد در صورتی که خدمات ارایه شده تقریبا یکی است؟

×× نبود تمرکز چالش مهم
تعداد خودپردازها در کشور در پایان بهمن ماه سال گذشته به عدد ۴۰ هزار دستگاه نزدیک و به ازای هر هزار و ۹۲۰ نفر یک ATM در کشور ما نصب شده است. این امر از نظر توسعه سخت‎افزاری با روند کلی در دنیا تقریبا همسو است اما اینکه چند درصد از این خودپردازها در طول سال غیر فعال بوده‎اند هم جای بحث دارد. در روزهای پر ترافیک کاری معمولا شاهد هستیم مشتریان، از این عابر بانک به آن عابر بانک در حال تکاپو هستند و رضایت نسبی از نحوه عملکرد این دستگاه‎ها هم تا به حال به صورت علمی اندازه‎گیری نشده است. مهم‎تر از آن نحوه توزیع جغرافیایی این دستگاه‎ها هم مناسب نیست. به طوری که در برخی شهرها و حتی در برخی خیابان‎ها از تعدد این دستگاه‎ها دچار سر گیجه می‎شویم و در سوی دیگر در شهری دیگر و خیابانی دیگر، باید به مانند یافتن گنج دنبال یک دستگاه سالم بگردیم.
همه این مسائل ناشی از نبود تمرکز در نظام بانکی کشور است. از این منظر از نظر سرانه تجهیزات و ابزارهای بانکداری و پرداخت الکترونیکی از دنیا عقب نیستیم اما وقتی به کیفیت و امنیت ابزارها نگاه می‌کنیم فاصله به‌شدت معنا‌دار و قابل تامل است.
در نتیجه شاید مهم‎ترین نکته‎ای که باید مسئولان بانک مرکزی در تدوین برنامه‎ ۱۰ ساله جدید در نظر داشته باشند ارتقاء کیفیت امکانات موجود است.
در ترکیب کارت‌ها نیز همین وضعیت را مشاهده می‌کنیم تاپایان بهمن سال جاری بالغ بر ۳۲۶.۶ میلیون کارت بانکی اعم از برداشت و هدیه صادر شده که این به معنای وجود حدود ۱۴ کارت در جیب هر سرپرست خانوار ایرانی است. اما از این تعداد تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارت اعتباری(اگر بتوانیم نام کارت اعتباری به آن) از سوی بانک‌ها صادرشده است.
در جیب مردم بالغ بر ۲۲۰ میلیون کارت برداشت نقدی قرار دارد و این یعنی بطور متوسط برای هر خانواده ایرانی بیش از ۱۱ کارت برداشت صادر شده اما پلاستیکی بودن این کارت‌ها به معنی نقض امنیت اطلاعات حساب‎های مردم است.
در حوزه پایانه‌های فروشگاهی نیز همین اتفاق روی داده است. تا پایان اسفند ۹۳ تعداد پایانه های فروش به ۳.۷ میلیون دستگاه رسیده و ۲۳ درصد رشد را نسبت به سال قبل‎تر تجربه کرده است. بر این اساسا بطور متوسط به ازای هر ۲۲ نفر یک پایانه فروشگاهی در مراکز فروش نصب است اما حدود ۴۰ درصد از این پایانه‌ها شناسنامه‌ مشخص و استانداردی ندارند.

×× جمع‌بندی
به هر تقدیر در حالی که بانکداری و پرداخت در جهان به سمت گوشی‌های هوشمند سوق پیدا کرده اما هنوز در کشور ما احراز هویت به عنوان یک مشکل کهنه خودنمایی می‌کند و این در حالی است که اساس بانکداری الکترونیکی بر بحث هویت‌شناسی استوار است و ‌این موضوع به معنای این است که ما در مقدمات گیر افتاده‌ایم. چنین شرایطی باعث می‌شود تا بانک‌ها به سمت روش‌های ابتکاری خود حرکت کنند. ناهماهنگی و رفتار جزیره‌ای بانک‌ها عملا باعث فقدان یکپارچگی در فرایند بانکداری و پرداخت در کشور شده است.
به نظر می‌رسد آنچه که مسئولان نظام بانکی در آستانه اجرایی کردن یک برنامه ۱۰ ساله دیگر برای توسعه بانکداری الکترونیکی باید مورد توجه قرار دهند توجه به ضعف‎های ساختاری در متمرکز کردن ارایه خدمات و توسعه متوازن این خدمات است. باید دید این برنامه با چه دیدی تهیه شده و اساسا چه زمانی رونمایی می‎شود؟

اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران – آفاوا