نارضایتی گسترده مشترکان از کم فروشی اینترنت همراه

-” بسته های ۱۰هزار تومانی یک ماهه با این سرعت افتضاح اینترنت که گاهی اوقات نصف آن هم استفاده نمی شود واقعا چه توجیهی دارد؟ این بسته در اصل باید تا زمانی که تمام نشده اعتبار داشته باشد”،”کم فروشی تنها روی ترازوی بقالی و قصابی و … اتفاق نمی افتد همراه اول هم با این اینترنت ضعیف و هزینه زیاد به نحوی کم فروشی می کند”،”یک بسته ۱۰ هزار تومانی اینتر نت از همراه اول خریداری کرده ام در طول ۴ روز هنوز سایتی را باز نکرده آیا این کم فروشی نیست؟””همراه اول تبلیغ اینترنت پر سرعت می کند اما ۲ماه است بسته اینترنتی ۱۰ هزار تومانی گرفته ام باور کنید بیشتر وقت ها قطع است و پایان ماه همه شارژم هدر می رود چرا وقتی مشکل دارد زمان را تمدید نمی‌کنند؟”

این ها تنها شمار اندکی از انبوه پیام هایی است که مشترکان اینترنت همراه اول در اعتراض به کیفیت این سرویس ارسال کرده اند،این اعتراضات طی ماه های اخیر و به دنبال عرضه نسل سوم وچهارم شبکه تلفن همراه وهمچنین با گسترش میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند در میان کاربران ، گسترده تر شده وبیش از هر زمان دیگری مشکلات این بخش را نمایان کرده است .شهریور سال ۹۳بود که با تمام شدن مدت زمان انحصار رایتل در عرضه فناوری نسل سوم تلفن همراه ، اپراتورهای اول و دوم به راه اندازی آزمایشی G 3 اقدام کردند، اتفاقی که به نظر می رسید موجب خواهد شد مشترکان این اپراتور ها برای همیشه باسرعت وکیفیت پایین اینتر نت همراه خدا حافظی کنندحال آن که متاسفانه این گونه نشدو موج اعتراضات پی در پی مشترکان طی ماه های اخیر گویای این واقعیت است .

تذکر های رگولاتوری هم راه به جایی نبرد
اسفند سال گذشته بود که در پی تشدید اختلالات موبایل که به دنبال توسعه فناوری نسل ۳و۴ تلفن همراه ایجاد شده بود، معاون سازمان تنظیم مقررات(رگولاتوری) اعلام کرد :” در این راستا به اپراتور های همراه اول و ایرانسل تذکر داده ایم که خیلی به دنبال سرعت توسعه نباشند و کیفیت را نیز مدنظر قرار دهند براین اساس پیش بینی می شود با توجه به این که هم اکنون اپراتورها بازار خود را برای سرویس های نسل سوم موبایل جذب کرده اند، باید از این پس به فکر افزایش کیفیت و رضایت مشترکان باشندو تا پایان سال ۹۳ به شبکه ای پایدار در حوزه تلفن همراه برسیم .” به هرحال با بررسی وضع کنونی ، ناگفته پیداست که تذکر های سازمان تنظیم مقررات نیز راه به جایی نبرده است و اپراتور همراه اول هنوز نتوانسته است رضایت مشترکان را جلب کند .

مشکل از گوشی است!
وقتی از زارعیان سخنگو و معاون شرکت مخابرات ایران در خصوص اختلالات اخیر اینترنت همراه اول و گلایه برخی مشترکان که می گویند؛طی ۴ روزمتمادی موفق به استفاده از اینترنت تلفن همراه خود نشده اند، سوال می کنیم ،وی این گونه پاسخ می دهدکه “به نظر می رسد گوشی این مشتر کان دچار اشکال است! چرا که ما هم از همین شبکه استفاده می کنیم بنابراین نباید چنین مشکلی وجود داشته باشد.”

بخشی از اختلالات را قبول داریم
زارعیان با بیان این که برخی اختلالات را قبول داریم،گفت:با این وجوددر حال حاضر نمی توان موضوع کاهش کیفیت را به این معنا پذیرفت چرا که شبکه تلفن همراه درحال توسعه است وشبکه در حال توسعه هم این مشکلات را دارد.وی در ادامه افزود : البته این اختلالات به این معنا نیست که یک مشترک نتواند سایتی را باز کند بنابراین در چنین حالتی حتما تنظیمات گوشی درست انجام نشده است ویا گوشی مشکل نرم افزاری دارد، با این حال وضعیت اینترنت موبایل در آینده نزدیک تقویت خواهد شد ما بحث تکمیل پوشش۳Gو ۴G را در کل کشور داریم که در حال انجام است وبه زودی این اختلالات بر طرف خواهد شد.

۱۱ میلیون مشترک از G 3استفاده می کنند
او اضافه کرد: در حال حاضر در شبکه ارتباطات کشور اعم از همراه اول وایرانسل ورایتل حدود ۱۱ میلیون مشترک از G 3استفاده می کنندو این مشکلات چندان فراگیر نیست . زارعیان با اشاره به این که تعرفه خدمات ار تباطی در ایران بسیار پایین است، گفت: مبلغ ۱۰ هزار تومانی که هم اکنون مشترک برای خرید یک بسته می دهد، مبلغ بسیار ناچیزی است لذا پایین بودن تعرفه خدمات ارتباطی در دراز مدت به کاهش کیفیت منجر خواهد شد. وی با بیان این که در هیچ کجای دنیا ۳گیگ اینترنت اینقدر ارزان نیست، افزود: به طور نمونه در کره جنوبی هزینه های اینترنت ۵ تا۶ برابر ایران است به علاوه حدود ۲هفته پیش در سفری که به مالزی داشتم متوجه شدم که در مالزی قیمت ۳ گیگ اینتر نت ماهانه ۱۱۵ هزار تومان است در حالی که ما ۳ گیگ اینتر نت را در ماه ۱۵ هزار تومان عرضه می کنیم این یعنی ۱۱ برابر کمتر از مالزی .

تقاضای مشترکان برای استفاده از۳G بالاست
مدیر عامل همراه اول نیز در توجیه معضل اختلالات اینترنت این اپراتور گفت: یکی از دلایل اختلالات موجود تقاضای بیش از اندازه مشترکان است.وی با اشاره به این که ترافیک مشترکان طی ۲سال گذشته ۳۷ برابر شده است، افزود: علاوه بر این در بهمن‌۹۲ تعداد اسمارت‌فون‌های فعال درشبکه همراه اول ۳ میلیون دستگاه بود که این رقم در بهمن ۹۳ به ۱۶ میلیون رسیده است. وی توسعه شبکه را نیازمند سرمایه بسیار بالایی عنوان وتصریح کرد: در حال حاضر ما در تهران ومشهد برای توسعه شبکه با مشکلاتی مواجهیم از جمله آن که شهر داری در این زمینه با ما همکاری نمی کند و به طرق مختلف از توسعه شبکه ممانعت می کند به نحوی که ۱۰۰سایت G 3ما توسط شهر داری جمع آوری شده است . وی با بیان این که در حال حاضر در لحظه بالغ بر ۱٫۷ میلیون نفر از شبکه ۳Gما استفاده می کنند، تاکید کرد : در شبکه ۲G نیز بیش از ۴ میلیون مشترک داریم.

کاهش درآمد مصرف آزاد اینترنت همراه اول به یک چهارم
مدیرعامل ارتباطات سیار همچنین بااشاره به تأثیر کاهش نرخ مصرف آزاد اینترنت موبایل بر درآمدهای این اپراتور گفت: پیش از این ۵۰ درصد درآمد اینترنت همراه اول از محل مصرف آزاد اینترنت بود که اکنون این سهم به ۷۵ درصد خرید بسته و ۲۵ درصد مصرف آزاد کیلوبایت کاهش یافته به این معنا که در مجموع درآمد مصرف آزاد یک چهارم شده است.

در گذشته نرخ هر کیلوبایت اینترنت آزاد فعال ۱۴٫۷ ریال بود که ۴ ریال اعمال می‌شد که سال گذشته به ۰٫۵ ریال کاهش یافت.وی همچنین درباره امکان انتقال ۱۰ هزار تومان شارژپرداختی توسط مشترکان به ماه های بعد گفت:چنین امکانی برای ما وجود نداردو اگر مشترک از بسته ۱۰ هزار تومانی در زمان مقرر استفاده نکند،اعتبارش می سوزد.

در این رابطه معاون وزیر ارتباطات با بیان این که “حق با مردم است و مشکلات را قبول دارم”،از احتمال جریمه همراه اول در صورت ادامه اختلالات خبر دادو گفت:قرار بود تا آخر سال ۹۳ کیفیت خدمات در تهران و تعدادی از مراکز استان به حد استاندارد برسد و اگر این مشکلات ادامه یابد،قابل تحمل نیست و برخورد می کنیم.

درخواست همراه اول برای نرخ متفاوت دیتا در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی
مدیرعامل همراه اول اعلام کرد:رگولاتوری می‌تواند نرخ دیتاهای متفاوتی برای پیام رسان های داخلی و خارجی اعمال کند.به گزارش فارس،صدوقی با اشاره به لزوم مقررات‌گذاری برای فعالیت نرم‌افزارهای رایگان موبایلی در کنار فعالیت اپراتورهای موبایل، گفت: اپراتورهامی توانند نرخ دیتاهای متفاوتی را برای محصولات داخلی وخارجی اعمال کنندچون اپراتورها از فعالیت بی‌ضابطه OTTها ضرر می‌کنند.

اهمیت زیرساخت ها برای حرکت به سمت دولت همراه
حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- در دورانی زندگی می کنیم که از آن با عنوان عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می شود . نفوذ فناوری‌های اطلاعات وارتباطات در جنبه های مختلف زندگی انسان باعث شده است روش های ارتباط افرادبه طور کلی تغییر کند.در همین راستا ایده دولت الکترونیک در اقصی نقاط دنیا مورد توجه قرار گرفته است و کشورهای توسعه یافته و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه حرکت هایی را برای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع ،دقیق و کارآمددر تمامی مقاطع زمانی ومکانی از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت آغاز کرده اند. در واقع مبحث دولت الکترونیک در دنیای امروزی صرفا یک ایده نیست بلکه گام های موفقی در این زمینه برداشته شده تا جایی که در کشور های پیشرفته ای مانند کره جنوبی دولت موبایلی ایجاد شده است و کلیه خدمات و سرویس های دولتی با حداقل هزینه ،‌حداکثر سرعت و حداقل زمان و از طریق وسایل ارتباطی مانند اینترنت و ابزار هایی مانند تلفن همراه به صورت مستمر در اختیار شهروندان قرار می گیرد .این در حالی است که متاسفانه در کشور ما از این حیث شکاف عمیقی با آن چه در دنیا شاهد هستیم ، وجوددارد. متاسفانه در چنین شرایطی که دربسیاری کشور ها دولت الکترونیک جای خود را به دولت همراه داده است و بسیاری از سرویس های خدمات رسانی از طریق تلفن همراه ارائه می شود،در کشور ما کیفیت و ارائه خدمات بر بستر موبایل به گونه ای نیست که بتوان حداقل خدمات را دریافت کرد ،چه رسد به این که از طریق این ابزار ارتباطی خدمات دولتی ارائه شود. در حالی که اگر بخواهیم به سمت فراگیر شدن دولت الکترونیک گام برداریم ،لازمه آن تقویت زیر ساخت های حیاتی ومورد نیاز از جمله افزایش کیفیت در بخش تلفن همراه و اینترنت است .امروز با توجه به توسعه روز افزون خدمات الکترونیکی مبتنی بر تلفن همراه در جهان٬ باید ضمن تلاش برای تکمیل برنامه های دولت الکترونیک٬ پیش بینی های لازم را برای تحقق دولت همراه( موبایلی) داشته باشیم .با توجه به این که بحث دولت الکترونیک در قانون برنامه پنجم مورد تاکید قرار گرفته و در برنامه ششم نیز تحقق این مهم هدف گذاری شده است، ضرورت ایجاب می کند همان گونه که تاکید شد زیر ساخت های مورد نیاز از جمله ارتقای کیفیت سرویس دهی در حوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات نیز تقویت شود . بی شک هر چه سرمایه گذاری بیشتری برای ارائه خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و تلفن همراه انجام شود، از صرف هزینه های دیگر مانند سوخت و انرژی ،اتلاف وقت و… جلوگیری خواهد شد.

اختلالات اینترنت همراه اول زیر ذره بین سازمان تنظیم مقررات
پارسا-سخنگوی سازمان تنظیم مقررات(رگولاتوری) از بررسی موضوع اختلالات اینترنت همراه اول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد .

اسدی اختلالات اینترنت همراه اول که طی ماه های اخیر نارضایتی مشترکان این اپراتور را در پی داشته است، خاطر نشان کرد: طبق بررسی های انجام شده در زمینه اختلالات شبکه و موضوع اینتر نت همراه اول ، این اختلالات به طور عمده به دلیل تکمیل نشدن پوشش ۳G در همه نقاط است براین اساس در اثر جابه جایی مشترکان این اختلالات ایجاد می شود.

وی ادامه داد: به طور کلی از زمانی که راه اندازی نسل ۳ اینترنت همراه اول در تهران و بر خی شهر ها آغاز شده است ،به دلیل آن که هنوز بسیاری از نقاط تحت پوشش این شبکه نیست به طور معمول این اتفاق می افتد که مشترک در نقطه ای که شبکه ۳G فعال است امکان دسترسی به اینتر نت ۳G را دارد اما با خارج شدن از این شبکه، وارد شبکه G 2می شود وخود به خود سرعت اینتر نت کاهش پیدا می کند ،بنابراین با تغییر موقعیت جغرافیایی ، مشترک احساس می کند که شبکه دچار مشکل شده است براین اساس مشتر کان باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند .

سخنگوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این که بررسی موضوع اختلالات اینترنت همراه اول دردستور کار رگولاتوری قرار دارد ، تصریح کرد: این موضوع به طور قطع در کمیسیون تنظیم مقررات بررسی و نسبت به اتخاذ راهکار های موثر برای رفع این اختلالات تصمیم گیری خواهد شد .

وی ادامه داد: البته نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که همراه اول از حدود یک ماه پیش کار توسعه شبکه را آغاز کرده است و به طور کلی برای تکمیل شبکه، یک سال فرصت دارد و امید واریم باتکمیل پروژه های ۳G وشتاب بخشیدن به بر نامه های توسعه ای خود بتواند رضایت مشترکان را جلب کند .

در این باره معاون وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد اگر قرار باشد مشکلات همراه اول ادامه یابد و از اردیبهشت و خرداد عبور کند، قابل تحمل نیست و برخورد می کنیم و بر اساس پروانه اپراتور به سراغ جریمه خواهیم رفت.

اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران – آفاوا