فرصت آفرینی خلاقانه با کارآفرینی دیجیتالی

برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای “کارآفرینی دیجیتالی”، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش “کارآفرینی دیجیتالی”، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در ۵ شنبه هر هفته تحت عنوان ” آی تی ایران در هفته ای که گذشت” مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

در گفتار اول، درباره حضور ۳ میلیاردی کاربران اینترنت در فضای مجازی سخن گفتیم و دومین گفتار، به بررسی اجمالی نقش تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک در ارتقای توسعه پایدار و اطلاع رسانی گسترده برای مخاطبان بحث کردیم. در گفتار سوم، به مخاطرات و فرصت های مردمان عصر دیجیتال روزگار خود تا حدی اشاره کردیم و پرسش های مهمی مطرح کردیم که چرا نسل امروز کم تر حرف میزند، کم تر میخوابد و مهارت های ارتباط جمعی کمتری به نسبت نسل قبل دارد. در این گفتار، به موضوع کسب و کار اینترنتی و کارآفرینی دیجیتالی مردمان عصر دیجیتال خواهیم پرداخت. موضوعی که در هفته های آینده در بخش “کارآفرینی دیجیتالی” بیش تر به آن اشاره می کنیم.

کسب و کار موتورهای جست و جو۱ در روزگار امروز، کسب و کاری خیلی خوب برآورد می شود. اینترنت را خیلی از کاربرانش، از طریق موتورهای جست و جوی مشهورش مانند یاهو و گوگل و آلتاویستا۲ می شناسند. شاید یکی از بهترین راه های شناسایی پرتال ها و قابلیت های مختلف آن ها، جست و جوی کلیدواژه۳ های گوناگون در موتورهای جست و جو و بررسی نتایج معرفی شده باشد.
از طریق موتورهای جست و جو می توان میلیون ها صفحه وب را شناسایی، بازیابی، ارزیابی و استفاده نمود. شاید اگر ابر موتورهای جست و جو در اینترنت نبودند، شناخت ما از ظرفیت های گوناگون موجود در پهنه جهانی وب۴ ، بسیار بسیار اندک بود. موتورهای جست وجو، امروزه تا حدودی هوشمند شده اند. کافی است کلید واژه ای را به هر زبانی در باکس موتورهای جست و جوی مشهور وب وارد کنید. به محض ورود، کلید واژه ها یا جملاتی مرتبط با کلید واژه شما ارائه می شود. ساختاربندی نمایش اطلاعات جست و جو شده نیز به گونه طراحی شده است که مرتبط با نیازهای اکثریت کاربران باشد.

نتایج، تا حد زیادی به نیازهای متقاضیان مرتبط است، چرا که اگر غیر از این بود، چنین استقبال شدیدی از موتورهای جست و جو به طور روزانه صورت نمی گرفت. تبلیغات کلمه ای، بهینه سازی نتایج در موتورهای جست و جو، افزایش رتبه پرتال، خدمات جنبی اطلاع رسانی و صدها موضوع دیگر، امروزه به عنوان خدمات جنبی موتورهای جست و جو در اختیار علاقمندان قرار گرفته است . بنابراین، افرادی که تمایل دارند در حوزه کسب و کار موتورهای جست و جو وارد شوند، با بازار خوبی رو به رو هستند.

یک پرتال خوب را می توان تا حدودی با حضور موفقش بر اساس کلید واژه های گوناگون در موتورهای جست وجو، شناخت و ارزیابی کرد. بنابراین، واقعیت موتورهای جست و جو را نمی توان در توسعه کسب و کارهای موفق نادیده گرفت. شاید به همین خاطر است که شرکت ها و موسسات زیادی برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو در حال فعالیت هستند و مقالات و کتاب های زیادی در این عرصه منتشر شده است. این بهینه سازی، موجبات ارتقای رتبه یک پرتال در موتورهای جست و جو و به تبعه آن، افزایش هیت۶ و مخاطب وب گاه را به همراه خواهد داشت که برگ برنده ای در دنیای پر رقابت عرصه دیچیتال تصور می شود. این فرصت طلایی را یادبگیرید و از آن کسب در آمد کنید!

بازاریابی آنلاین۷ یکی از کسب و کارهای مهم اینترنت به شمار می رود. شاید یکی از آسان ترین روش های بازاریابی کالا وخدمات، استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت معرفی ظرفیت ها، شناسایی قابلیت های گوناگون و ارتباط آسان و سریع با شمار گسترده ای از مخاطبان باشد.

مخاطبانی که امروزه بیش از دو میلیارد نفر را بالغ می شوند. یعنی تقریبا سی درصد جمعیت کره زمین. بازاریابی آنلاین هزینه هایی به مراتب کم تر از بازاریابی های سنتی دارد. در بازاریابی آنلاین، بازاریابان، می توانند به راحتی بازارهای هدف را شناسایی و با فعالان این بازارها جهت شناسایی مخاطبان در سطوح مختلف، در تعامل دو سویه باشند. این تعاملات معمولا هزینه های بسیار کمی را بر روی کارفرما ها و شرکت های بازاریابی اینترنتی تحمیل می کند و در مقابل بازدهی آن در قیاس با روش های سنتی، مقرون به صرفه می باشد. شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جو، وبلاگ ها و سایت های خبری، از جمله مقاصد هدف بازاریابان در حوزه بازاریابی مجازی می باشد. این مجموعه ها، معمولا طیف های گسترده ای از مخاطبان را از اقصی نقاط جهان در اختیار دارند که سلیقه ها، گویش ها، نظرات، ملیت ها و تحصیلات مختلف دارند که بالطبع، نیازهای گوناگوی را نیز یدک می کشند.

بازار تبلیغات اینترنتی در صورت های مختلفش، یک بازار پر مخاطب و پر درآمد برای فعالان این عرصه می باشد. روز به روز بر اهمیت تبلیغات و بازاریابی اینترنتی افزوده می شود. شیوه ها، سیستم ها، روش ها و کارکردهای این نوع بازار را بشناسید و برای حضور اثربخش در آن، برنامه ریزی کنید. یکی از عوامل موفقیت کسب و کارهای برتر اینترنت ، توجه دقیق به کارکردهای بازاریابی و تبلیغات الکترونیکی بوده است و هست. چه بسیارند مراکزی که ای میل مارکتینگ۸ دارند، تبلیغات آنلاین۹ می کنند و به ازای هر تعداد بازدید کننده پرتال شما و کسب مخاطب، درآمد کسب می کنند. با روش های ساده و خلاقانه. از این بازار پر رونق و جذاب استفاده کنید و راهکارهایی را برای حضور دراز مدت خود در این عرصه تدارک ببینید.

بانکداری اینترنتی۱۰ . موضوعی فراگیر که با زندگی روزانه مردمان روزگار ما عجین شده است. موفقیت تجارت الکترونیک و کسب و کارهای آنلاین، به بانکداری اینترنتی و الزامات و مختصات آن مرتبط است.

اکنون بانکداری الکترونیکی نه تنها به پرتال های مراکز اعتباری و مالی خلاصه نشده است، بانکداری مبتنی بر گوشی تلفن همراه۱۱ نیز جزو لاینفک عرصه بانکداری و خدمات آن به شمار می آید. بازار بانکداری اینترنتی، بازار پر رونقی را شامل می شود. بانک ها و موسسات مالی، همواره نیازمند خدمات پشتیبانی آنلاین، سخت افزارهای مربوطه و هم چنین طرح های خلاقانه توسعه ظرفیت های خدماتی و اطلاع رسانی و مدیریت ارتباط با مشتریان می باشند. ابن بازار پر رقابت، ایده های نوآورانه را طلب می کند که با شناسایی ضعف ها و نقاط قوت۱۲ ، اهداف داخلی و فرامرزی را هدف قرار دهد.

گردش مالی میلیارد دلاری بانکداری اینترنتی و هزاران کارآفرین عرصه دیجیتال در این حوزه، نوید بخش چشم انداز موفق این کسب و کار می باشد. نکته پانزدهم در رهیافت جهان در یک کلیک، پیامی دارد آشکار و واضح به علاقمندانی که قصد دارند در عرصه بانکداری اینترنتی و کسب و کارهای مربوط به آن فعالیت کنند. ایده های خلاقانه سایت هایی مانند مینت۱۳ ، پی پال۱۴ را نگاه کنید و به دنبال بومی سازی برخی از ایده های متداول در وب، درمیان مخاطبان ایرانی و منطقه ای باشید. البته نباید پرتال های مشاوره ای۱۵ در این عرصه را فراموش کرد!چ

در کنار همه این موارد، کارآفرینی دیجیتالی یکی از مهم ترین موضوعات در دنیای پیش روی ما به شمار می رود. کارآفرینی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، از پتانسیل های فرصت آفرین سرزمین دیجیتال است که افق های نوینی در کسب و کار امروزی در اختیار میلیون ها شهرونده دهکده جهانی قرار داده است. صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، امروزه افق‌های نوینی در کسب و کار و اشتغال زایی مولد ایجاد کرده که همگی، در توسعه پایدار در دهکده جهانی نقش مهمی‌ایفا کرده است. عصر سایبر که امروزه مرزهای فیزیکی را در نوردیده است و چهره ای جدید از دنیای ارتباطات و اطلاعات را فرا روی ساکنان شش میلیارد نفر کره خاکی قرار داده است، نمونه عینی عصری است که آلوین تافلر، از آن به نام انقلاب ارتباطات یاد می‌کند.

جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی جهان، ما را به این حقیقت رهنمون می‌کند که دیجیتالی شدن مولفه‌های موثر در زندگی بشر امروزی، اعم از تجارت، بازاریابی، آموزش، اطلاع رسانی و ارتباطات و حتی حمل و نقل، یک واقعیت غیر قابل انکار است که مرحله گذار از سنت به مدرنیسم دیجیتالی را نوید می‌دهد. فناوری اطلاعاتی و ارتباطی روز، به عنوان یک صنعت در حال توسعه و پیشرفت، نقش فوق العاده ای در توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی، اقتصادی و علمی‌ و حتی سیاسی کشورهای مختلف جهان داشته است.

یکی از این زیر ساخت‌ها، حوزه کسب و کار می‌باشد که برای همه کشورهای جهان، به عنوان یک سمبل رفاه و پیشرفت تلقی می‌شود. محیط‌های الکترونیکی و پایگاه‌های اطلاع رسانی تیم‌های مشاور طراحی در اقصی نقاط جهان، زمینه‌های تبادل ایده‌ها و افکار را در team workهای گوناگون فراهم می‌کنند و از طریق پهنه جهانی وب، تبادل اطلاعات، صورت می‌گیرد.

این مساله برای خرید، فروش ،مشاوره، بازاریابی و آموزش نیز صادق است. بازاریابی و آموزش الکترونیکی (e-learning & e-marketing) افق‌های جدیدی در اقتصاد و دانش ایجاد کرده است. مدرسه‌های اینترنتی بسیاری هم اکنون در وب فعالیت می‌کنند و دانشجویان آنها از اقصی نقاط کره خاکی می‌باشند. در کشور ما نیز دانشگاه مجازی علم و صنعت www.elaerning-iust.irو دانشگاه علوم حدیثwww.hadith.ac.ir دراین حوزه فعالیت می‌کنند. این دانشگاه‌ها می‌توانند زمینه همکاری با اساتیدی که می‌توانند از طریق یک تعامل الکترونیکی دوسویه، با دانشجویان ارتباط برقرار کنند و به آن‌ها آموزش دهند را فراهم کنند و زمینه یک کارآفرینی الکترونیکی را خلق کنند.

فروشگاه‌های تجارت الکترونیک و بانک‌های سرویس دهنده خدمات پول الکترونیک مانند پارسیان و سامان، در تقویت پتانسیل تجارت الکترونیک در کشور و رشد کارآفرینی دیجیتالی، موثر هستند.کارآفرینی دیجیتالی را می‌توان از پنج منظر در جامعه اطلاعاتی ایران مورد بررسی و کاوش قرار داد که به طور خلاصه درادامه به آن‌ها اشاره شده است. باید پذیرفت که کارآفرینی دیجیتالی در کشور جوان و مستعد ایران با بیش از دوازده میلیون کاربر اینترنت و هزاران فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات، می‌تواند فرصتی برای تحقق آرزوهای دیجیتالی باشد. کارآفرینی دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی ایران، در حقیقت یک نگاه از درون به مختصات اثرگذار کسب و کار الکترونیکی بر روی تقویت نهادهای جامعه اطلاعاتی ایران می‌باشد. کارآفرینی دیجیتالی، یک فرصت ارزشمند برای تقویت و خلق نوآوری‌های دیجیتالی و بالندگی و نشاط در جامعه اطلاعاتی ایران است. کارآفرینی دیجیتالی و توسعه خدمات الکترونیک، واقعیتی غیر قابل انکار است.

کارآفرینی دیجیتالی می‌تواند دریکی از حوزه‌های: بانکداری الکترونیک (e-banking)، تجارت الکترونیک(e-commerce)، روابط عمومی‌الکترونیک(e-public relations)، آموزش الکترونیک (e-learning) و گردشگری الکترونیک(e-tourism) اتفاق افتد و زمینه کسب و کار و اشتغال زایی مولد هزاران نیروی مستعد را فراهم کند. دولت الکترونیک (e-government) باید، بستر این فعالیت را فراهم کند. کارآفرینی دیجیتالی از منظر شهروند الکترونیک و ارتقا سطح زندگی، رویکردی به جایگاه اثر بخش شهرداری الکترونیک در ساز و کارهای خدمات شهری نوین است. قطعا انتظاری که از شهرداری به عنوان یک مرکز خدماتی شهری می‌رود، تنها مربوط به تنظیفات نیست. همین طور، از شهرداری‌ها در جامعه اطلاعاتی کنونی انتظار نمی‌رود که خدمات‌آن‌ها سنتی باشد. راه اندازی مرکز کارآفرینی در شهرداری منطقه دو تهران، خود نمونه ای از اهتمام شهرداری تهران به مقوله کسب و کار الکترونیکی است. نقش شهرداری و شهروند الکترونیک در هدایت نیروهای فعال جامعه اطلاعاتی کشور، یک نقش جدیدی است که می‌توان برای آن تعریف کرد. قطعا، اهمیت به جایگاه شهروند الکترونیک (e-citizen) و در کنارآن توجه به رویکردهای شهردار ی الکترونیک (e-municipality) مولفه‌هایی از تقویت بستر کارآفرینی دیجیتالی در کلان‌شهر‌ها به ویژه تهران است.باید پذیرفت که کسب‌وکار الکترونیکی، ارزش افزوده فوق العاده ای دارد. چرا که با کم ترین هزینه و مواد مصرفی و سرمایه گذاری فیزیکی، می‌توان بالاترین راندمان را در اختیار داشت.نقش صنعت و دانشگاه در تقویت کارآفرینی دیجیتالی باید مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد تا نقش بنگاه‌های اقتصادی کوچک در محیط کسب‌وکار در حوزه ICT تبیین و در اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴، تقویت شود. بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و مزیت‌های تدوین طرح جامع کارآفرینی الکترونیکی در چشم‌انداز ۲۰ ساله و اجرای ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی ایران، مساله‌ای حیاتی است. باید پاتولوژی بیکاری در کشور با نگاه آی‌تی‌مدار مسئولان امر، مورد موشکافی قرار بگیرد و در راستای نیل به آرمان‌های نظام، تحلیل و برنامه ریزی شود. پل آلن و بیل گیتس، رهبران مایکروسافت، سال‌ها است که در صدر این فهرست قرار دارند. تدوین واحد کارآفرینی دیجیتالی و توسعه زیر ساخت‌های کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، گامی‌است که اهتمام همه ارکان نظام را می‌طلبد.

در یک کلام، کارآفرینی دیجیتالی فرصت آفرین است. میتواند خلاقیت و نوآوری را در کسب و کار ارتقا داده و سازمان های را به سمت و سوی مجموعه هایی یادگیرنده سوق دهد. کارآفرینی دیجیتالی در دنیایی با ۳ میلیارد کاربر و بیش از ۳۵ میلیون پرتال فعال، یک فرصت کسب و کار بی نظیر را برای هر فردی در دنیای امروزی به ارمغان می آورد که با شناخت نیازهای مشتریان و مخاطبان، میتوان به سمت و سوی فرصت سازی مولد و هوشمند پیش رفت. این گفتار به ما می گوید که بازاریابی اینترنتی در کنار بانکداری مجازی، همه فرصت های کارآفرینی الکترونیکی را محقق می سازند که برای راه اندازی کسب و کارهای خلاقانه درفضای مجازی، یک فرصت ایده آل است.

اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران – آفاوا