رگولاتوری علیه وایبر/دلیل کسادی بازارموبایل/ابهامدرتعدادکاربران اینترنت/واشنگتن پستوایرانسایبری
رگولاتوری: شبکههای اجتماعی نباید درآمد اپراتورها را بکاهند
بنا بر اعلام وزارت ارتباطات تفکیک آمار پیامکهای نوروزی اپراتورهای مختلف گویای آن است که در ایام نوروز امسال مشترکان همراه اول ۱۰ میلیارد و ۲۵۱ میلیون پیامک ارسال کردهاند که این رقم در مشترکان اپراتور دوم ایرانسل به هشت میلیارد و ۶۴۰ میلیون می رسد. سهم مشترکان رایتل یا اپراتور سوم از پیامک های نوروزی بسیار اندک بوده و تنها ۷۱ میلیون پیامک در میان کاربران این اپراتور رد و بدل شده است.اما درباره رقم این پیامکها معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات معتقد است این رقم نسبت به نوروز سال ۱۳۹۳ حدود یک میلیارد کاهش داشته است.به گزارش ایسنا علی اصغر عمیدیان در عین حال در این باره اظهار کرده است به طور متوسط لازم بوده است که سالانه ۱٫۳ میلیارد افزایش در تعداد پیامکها را داشته باشیم که این اتفاق نیفتاده و درواقع تعداد پیامکهای امسال ۲٫۳ میلیارد کاهش داشته است که به نظر می رسد بخش مهمی از این موضوع به فعالیت شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی برمی گردد. به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، لازم است از این پس برنامه ریزی های کافی صورت بگیرد تا شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی نیز مدیریت شوند تا ضربهای به درآمد اپراتورها وارد نکنند.
بهانه افزایش تعرفه نوت بوک چیست؟
هیات وزیران با مصوبه خود تعداد طبقات تعرفهای واردات را از ۱۴ به ۱۰ طبقه کاهش داد تا تجارت سهلتری را پیشِروی تجار ایرانی قرار دهد اما افزایش تعرفه برخی اقلام وارداتی با شعار حمایت از تولید داخلی، برخلاف تمامی نارضایتیها و هشدارهای کارشناسانه نه تنها روال تجارت را برای برخی فعالان سهلتر نکرد بلکه از همین ابتدا آنها را به فکر فرو برد.
پیش از آن بارها کارشناسان این حوزه تبعات افزایش تعرفه را تذکر داده بودند، اما سازمان نظام صنفی رایانهای تهران با توجه به ضرورت بحث نشستی را با اعضای صنف ترتیب داد که حسین غروی رام به عنوان نایب رییس کمیسیون سختافزار درخصوص تصمیم کمیسیون ماده یک برای افزایش تعرفه رایانههای همراه به بهانه تولید داخلی، صراحتا گفت: شرکتی ادعا کرده که در کشور خط تولید نوتبوک و تبلت ایجاد کرده است.
وی افزود: کمیسیون سختافزار پس از بررسیهای کارشناسی خود معتقد است که تولید نوتبوک و تبلت در ایران به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و علاوه بر ایجاد انحصار در این بازار، فعالیت اقتصادی واردکنندگان و مصرفکنندگان این حوزه را با مشکل جدی روبهرو خواهد کرد.
ردیف ۷۳۳ این کتاب مقررات کنونی در شماره تعرفه ۸۴۷۱۳۰۲۰ مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای ماشینهای خودکار دادهپردازی شخصی کیفی (نوتبوک) را ۱۵ درصد در نظر گرفته است.
هدف از رشد ۵ درصدی تعرفه واردات برای این محصول در سال جاری باز هم حمایت از تولیدات داخلی عنوان شده است اما در شرایطی که تولیدی در کشور به اثبات نرسیده، در آینده نزدیک باید شاهد افزایش بیرویه قیمت این محصول در بازار محصولات آیتی باشیم.
عدم اطلاعرسانی ایرانسل به مشترکانش تخلف است
رمضانعلی سبحانی فر رییس کمیته ارتباطات مجلس در واکنش به زیان مشترکان ایرانسل از عدم اعلام پایان بستههای اینترنتی، گفت: مشترکان اپراتورهای تلفن همراه، باید از میزان مصرف و باقی مانده بسته های اینترنتی مطلع باشند و شرکت ایرانسل نیز وظیفه اطلاع رسانی بابت پایان بسته از طریق پیامک را دارد.نماینده مردم سبزوار، جفتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی از عدم اطلاع رسانی شرکت ایرانسل بابت پایان حجم بسته های اینترنتی انتقاد کرد و افزود: عدم اطلاع رسانی در این زمینه تخلف بوده و شرکت ایرانسل باید به نحوی نسبت به اصلاح روند اقدام کند.
وی تصریح کرد: مردم باید به نحوی از پایان بسته های اینترنتی خود مطلع شوند، پس از آن می توانند با میل شخصی خود از حجم آزاد استفاده کرده یا مجددا بسته های اینترنتی را خریداری کنند، اما بی اطلاعی مشترکین یک تخلف آشکار است.
به گفته رییس کمیته ارتباطات مجلس در صورت محرز شدن تخلفات با شرکت مذکور برخورد خواهد شد تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.به گزارش خانه ملت، طی چند وقت اخیر بسیاری از کاربران بسته های اینترنتی ایرانسل به این مشکل برخورد کرده اند که پس از پایان بسته های اینترنتی خود پیامکی برای اطلاع رسانی در مورد اتمام بسته برایشان ارسال نشده و از این موضوع بی خبر می مانند.بدین ترتیب پس از اتمام، استفاده دیتای کاربران، به صورت خودکار وارد مصرف آزاد اینترنتی شده و با تعرفه آزاد محاسبه می شود که این موضوع سبب اتمام سریع شارژ حساب مشترکان اعتباری و افزایش غیر متعارف قبض کاربران دائمی می گردد.این موضوع سبب افزایش شکایات برخی از مشترکان اپراتور دوم، مخصوصا کاربران شبکه های ۳G و ۴G گشته و باعث وارد آمدن زیان های مالی به آنها شده است. ایرانسل در پاسخ به این موضوع چندین روش مبتنی بر کدهای دستوری برای این منظور پیشبینی کرده است؛ اما ادامه نارضایتی مشترکان از این روند نشان میدهد دیگر روشهای اطلاعرسانی مانند روش ساده پیامکی، رضایت مشترک را تامین نکرده است.
ابهام در تعداد کاربران اینترنت کشور
ارائه آمار و ارقام متفاوت و متعدد از مشترکان و کاربران اینترنت ایران در حالی اتفاق میافتد که همچنان تعریف دقیقی از مشترک و کاربر اینترنت وجود ندارد.به گزارش تسنیم، اینترنت و ضریب دسترسی به این پدیده قرن یکی از معیارهای توسعه یافتگی جوامع کنونی به حساب میآید و بر این اساس ملتها در رقابتی سنگین برای دستیابی هرچه بیشتر به آن هستند.اصطلاح جنگ رقابتی به گفته یکی از مسئولان ارتباطی کشور شاید برازندهترین عنوانی باشد که بتوان به این رویداد نسبت داد.
علیرغم اینکه تاکنون تعاریف درست و دقیقی از مفهوم کاربر و مشترک اینترنت نشده و حداقل – حداکثر میزان بهرهبرداری از پهنای باند برای تمایز بین کاربر حرفهای و آماتور صورت نگرفته است اما هر از چند گاهی آماری در ارتباط با اینترنت و گستره آن در ایران ارائه میشود که بیشتر موجبات سردرگمی را فراهم میآورد.به عنوان مثال آذر ماه سال گذشته (۱۳۹۳) رسما اعلام شد که دولت جدید در زمینه اینترنت کار بزرگی را آغاز کرده و باعث شده کاربران اینترنت در سطح کشور به بیش از دو برابر افزایش پیدا کنند؛ در این راستا تعداد کاربران اینترنت چه مخابرات و چه شرکتهای ندا (PAP) از ۳٫۵ به هفت میلیون نفر ارتقاء پیدا کرد.در همان زمان اشارهای به راهاندازی گسترده نسلهای سوم و چهارم موبایل در کشور شد و مسئولان اعتقاد راسخ خود مبنی بر ارتقای تعداد کاربران اینترنت را با فراگیری این نسلها ابراز کردند.اما نکته مهم که هیچگاه به آن پرداخته نشد این بود که اصولا اینترنت پرسرعت مخابرات و شرکتهای ندا که با عنوان ADSL بیشتر شناخته میشود، چه ارتباطی به پهنای باند سیار و نسلهای موبایل دارد!
در حالیکه دولت معتقد است در شبکه اینترنت چه به لحاظ محتوا و چه سرعت وضعیت فعلی نسبت به گذشته قابل قیاس نیست و به نقطه مطلوبی نرسیدهایم، سال جدید (۹۴) در صنعت ارتباطات با پردهبرداری از آماری جدید در حوزه اینترنت آغاز شد.آمار کاربران اینترنت ظاهرا ظرف سه ماه به هشت میلیون رسید زیرا براساس اطلاعات قبلی هفت میلیون بود.در حالیکه طبق آمار، سال گذشته در این عرصه به رشد دو برابری رسیده بودیم گفته شد که امسال (۹۴) هم قرار است آمار به رشد دو برابری برسد؛ بنابراین باید در انتظار باشیم تا پایان سال ۹۴ تعداد کاربران اینترنت به ۱۶ میلیون برسد.
اما کاربر کیست و مشترک چیست؟!
طبق استدلال عقلی، مشترک کسی است که به عنوان مثال یک خط اینترنت پرسرعت را سفارش داده باشد و به عبارتی به نام فرد باشد اما از همین نقطه اشتراک چندین نفر میتوانند به اینترنت وصل شوند که در این صورت باید به آنها کاربر گفته شود.در حالیکه آمار ارائه شده کمی ابهامآور است اما در ارتباط با تناقض آن نیز باید گفت که کاربران اینترنت پرسرعت در حالی هشت میلیون عنوان میشوند که سامانه مدیریت ضرب نفوذ اینترنت کشور که زیر نظر سازمان فناوری اطلاعات ایران اداره میشود، تعداد کاربران اینترنت پرسرعت (ADSL) را برای سه ماهه اول سال ۹۳ حدودا ۱۳ میلیون عنوان کرده است.در همین گزارش تعداد مشترکان حدودا پنج میلیون عنوان شده است.همین بازه زمانی برآوردی از مشترکان و کاربران موبایل نیز داشته و رقم حدودا یازده میلیونی را به آن نسبت داده است.این آمار و ارقام انبوه ارائه شده بیشتر موجب سرگیجی کاربر عادی و مردم میشود تا اینکه موجب تنویر افکار عمومی گردد.
۲٫۲ میلیارد دقیقه مکالمه ایرانیها با خارج
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: سال گذشته دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دقیقه مکالمه و ارتباط تلفنی بینالملل برقرار کردیم.محمود خسروی از اجرای حدود ۵ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور خبر داد و گفت: شرکت ارتباطات زیر ساخت امسال در تمام شاخصها با رشد روبرو شد و با افزوده شدن چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر فیبرنوری به شبکه این بخش، کل شبکه به بیش از ۵۵ هزار کیلومتر رسید.وی افزود: ظرفیت شبکه انتقال نیز از ۵۰۰ هزار E1 به ۸۲۷ هزار رسیده است و با اجرای طرح ضربت ظرفیت پهنای باند اینترنت با رشدی ۵۳ درصدی از ۱۲۲٫۶ گیگابیت بر ثانیه برابر با ۷۹۱ لینک STM1 به ۱۸۷٫۱گیگابیت بر ثانیه برابر با ۱۲۰۷ لینک STM1 رسید. او خاطر نشان کرد: همزمان ظرفیت IP داخل کشور از ۸۵۰ گیگابیت بر ثانیه به ۱۲۰۰ رسید که در این بخش نیز شاهد رشدی ۴۱ درصدی بودیم.مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: ترانزیت پهنای باند بینالملل نیز از ۷۵۰ STM1 به ۲۳۵۰ افزایش یافت که رشدی ۲۱۳ درصدی را نشان میدهد.در بخش دیگری از این خبر که پایگاه اطلاعرسانی دولت منتشر کرده، خسروی گفته است: افزایش ظرفیت در مسافت شبکه انتقال با دو میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر/گیگابیت بر ثانیه رشد به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار رسید.
وی افزود: علاوه بر این دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دقیقه مکالمه و ارتباط تلفنی بینالملل را هم برقرار کردیم که برقراری این حجم مکالمه در سال گذشته، با بکارگیری فناوریهای نوین در شبکه زیرساخت امکانپذیر شد.خسروی با بیان اینکه در یک سال گذشته کیفیت ارتباطات نسبت به قبل بهبود داشت، گفت: ASR ترافیک صادره بینالملل نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد را نشان میدهد.مدیر شرکت زیرساخت با اشاره به بهرهبرداری پروژه اوج به منظور ترانزیت ترافیک بینالملل عراق از مسیر ایران گفت: در گام نخست ۳۷۰۰ کیلومتر از این شبکه بر روی شبکه فیبرنوری شرکت توانیر با استفاده از آخرین فناوری روز دنیا و از طریق اتصال به شبکه مادر مخابراتی و تحت مدیریت شرکت ارتباطات زیرساخت به بهرهبرداری رسید که دارای ظرفیتی معادل ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه است و تا یک ترابیت بر ثانیه قابلیت افزایش دارد.وی افزایش ظرفیت ترانزیت ترافیک بینالمللی، ارتقاء شاخصهای اعتبار بینالمللی و ارز آوری اقتصادی را از جمله مزایای این طرح برشمرد و گفت: این پروژه با ایجاد خطوط پشتیبان برای شبکه انتقال، گامی در جهت تبدیل ایران به هاب منطقه است و حرکتی به سمت تعمیق روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با همسایگان محسوب میشود.
فروشگاههای اینترنتی عامل کسادی بازار موبایل
همانند هر سال نیمه دوم فروردین تقریبا بازار موبایل مثل همه بازارها کساد است اما امسال این بی رونقی ظاهرا ریشه در فعالیت شرکتهای اینترنتی دارد.فناوران- امسال هم فروشندگان بازار موبایل از بازار کساد فروردین ماه ناراضی هستند. به گفته فروشندگان قیمت گوشی از اوایل سال به دلیل نوسان نرخ ارز، سیر نزولی داشته، با این حال بازار خالی از مشتری است.فروشندگان بازار موبایل میگویند، بر خلاف سالهای گذشته که یکی دو ماه پایانی سال معمولا بازار شلوغ و پر رفت و آمد بود، اما اواخر سال گذشته فقط یکی دو هفته پایان سال بازار رونق داشت و پر از مشتری بود.اما از اوایل سال بازار موبایل در رکود به سرمیبرد.فعالان یکی از مهمترین دلایل بیرونقی بازار را فعالیت شرکتها و فروشگاههای اینترنتی میدانند. به گفته بازاریان، به تازگی فعالیت این فروشگاهها باعث شده که بسیاری از مشتریان به خرید آنلاین رو بیاورند و از این رو فروشندگی سنتی از رونق بیفتد.در حالی که فروشگاههای سنتی هزینه زیادی بابت اجاره بهای مغازه و مالیات و موارد دیگر پرداخت میکنند، شرکتهای اینترنتی با سود فراوان محصولاتشان را به فروش میرسانند.
در این میان فروشندگان بازار معتقدند هنوز بازار ایران به مرحلهای نرسیده که مردم به سوی خرید آنلاین رو بیاورند و هنوز بسیاری از سیستمهای خرید و فروش به شکل سنتی است بنابراین انتظار دارند که فروشگاههای آنلاین برچیده شود تا بتوانند به فعالیت خود در بازار ادامه دهند.از سوی دیگر تعداد این فروشگاهها هر روز بیشتر میشود و اگرچه فروشندگان تصور میکنند که بازار ایران در حال حاضر ظرفیت فروش اینترنتی و آنلاین را ندارد، اما بسیاری از افراد جوان و میانسال از روش سنتی خرید رویگردان شده و به تازگی به خرید آنلاین روی آوردهاند.این افراد معتقدند خرید امنتر و راحتتری دارند و بدون دردسر و صرف وقت زیاد میتوانند جلوی در خانه یا در محل کارشان اجناس خریداری شده را دریافت کنند.
تعیین حق امتیاز پروانههای مخابراتی و پستی در دولت
هیات وزیران، حق امتیازهای مربوط به ارتقای پروانه فعالیت اپراتورهای تلفن همراه، پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)، پروانه ارایه خدمات انتقال داده ها از طریق ارتباطات ماهواره ای، پروانه ارایه خدمات پستی، پروانه ارایه خدمات مرکز تماس (Contact Center) را تعیین کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، براساس متن مصوبه هیات وزیران، حق امتیازهای مربوط به ارتقای پروانه فعالیت اپراتورهای تلفن همراه، پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)، پروانه ارایه خدمات انتقال داده ها از طریق ارتباطات ماهواره ای، پروانه ارایه خدمات پستی، پروانه ارایه خدمات مرکز تماس (Contact Center) به شرح زیر است:
۱- حق امتیاز ارتقای پروانه فعالیت اپراتورهای تلفن همراه به میزان سه هزار میلیارد ریال.
۲- حق امتیاز پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) به میزان ۲۰۰ میلیارد ریال.
۳- حق امتیاز پروانه ارایه خدمات انتقال داده ها از طریق ارتباطات ماهواره ای به میزان ۱۵ میلیارد ریال.
۴- حق امتیاز پروانه ارایه خدمات پستی به میزان ۵۹ میلیارد ریال.
۵- حق امتیاز پروانه ارایه خدمات مرکز تماس (Contact Center) در شهرهای بزرگ به میزان دو میلیارد ریال، در مراکز استان ها به میزان ۵۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها به میزان ۲۰۰ میلیون ریال.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.
گزارش واشنگتن پست از بلندپروازی مجازی ایران
واشنگتن پست در گزارشی از تلاش ایران برای توسعه تکنولوژیهای ارتباطی نوشت: ایران بهدنبال بلندپروازیهای خود در فضای مجازی و مطرح ساختن خود بهعنوان یک قدرت تکنولوژیک احتمالی در منطقه استراتژیک خاورمیانه است.
واشنگتن پست طی گزارشی نوشت: در حالی که قدرتهای جهانی در تلاشاند تا برنامه هستهای ایران را محدود کنند، جمهوری اسلامی بهدنبال بلندپروازیهای خود در فضای مجازی و مطرح ساختن خود بهعنوان یک قدرت تکنولوژیک احتمالی در منطقه استراتژیک خاورمیانه است.ایران در سالهای اخیر یک ارتباط دادهای جدید و با ظرفیت بالا با اروپا ایجاد کرده و خدمات اینترنتی نسلهای سوم و چهارم را به میلیونها مشتری ارائه داده است. ایران همچنین به یکی از مشتریان مهم آدرسهای آیپی تبدیل شده است.کارشناسان غربی این تغییر و تحولات را نشانهای از تلاش این کشور برای ارتقای توانمندیهای خود در زمینه جنگهای سایبری نمیدانند. بلکه آنها معتقدند سرمایه گذاری در حوزه فنآوریهای غیرنظامی میتواند ایران را مدرنتر سازد، و بهخصوص در صورت دستیابی به یک توافق هستهای، اقتصاد این کشور را باز کند.برخی تحلیلگران این گامهای تکنولوژیک، کنار مذاکرات هستهای را نشانهای میدانند مبنی بر اینکه روحانی تمایل دارد روابط کشورش با جهان خارج را پس از سالها گوشه گیری عادی سازد.به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام شرکت دین، که در زمینه تحلیل عملکرد اینترنتی کشورها فعالیت دارد، شرکتهای ایرانی طی ۱۵ ماه گذشته بیش از یکمیلیون آدرس آیپی خریداری کردهاند. با احتساب قیمت حدود ۱۰دلاری برای هر آدرس آیپی، میتوان این سرمایه گذاری دولت ایران را تلاشی برای آسانتر کردن ارتباطات برخط برای شهروندان این کشور ارزیابی کرد.
هرگونه پیشرفت در این کشور موجب نگرانیهایی در غرب میشود. اما کارشناسان میگویند، خرید آیپیهای جدید از سوی ایران یا ارتقای خدمات دادهای تلفن همراه هیچ خطر جدیدی را در پی ندارد.
ریچارد نفیو، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا که زمانی مسئولیت نظارت بر تحریمهای آمریکا علیه ایران را بهعهده داشت و هم اکنون در مرکز سیاستهای انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا فعالیت میکند، در این باره گفت: «حس من این است که این نه تنها اقدام خوبی است، بلکه یک اقدام عالی است».
ایران بهرغم فشار اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و افزایش تحریمهای بین المللی، سرمایه گذاریهایی را انجام داده است. تحریمهای غرب بهطور کلی تجارت در زمینه وسائل ارتباطی فردی را مجاز میداند تا ایجاد یک جامعه ارتباطاتی آزادانهتر کمتر از استانداردهای جهانی بوده است.فیلیپا گیل، استاد رشته کامپیوتر دانشگاه استونی بروک نیز گفت: «واقعیت این است که خرید آدرسهای آیپی توسط آنها بدان معناست که آنها میخواهند در اینترنت جهانی حضور داشته باشند… این نشانه خوبی است که آنها میخواهند ارتباطاتشان را گسترش دهند».کمبود آدرس آیپی بین کشورهای غیرغربی که دیرتر از دیگران به شبکه اینترنت پیوستهاند یک مشکل مشترک است. آمریکا دارای ۱٫۶میلیارد آدرس آیپی است که هر شهروند این کشور میتواند ۵ ارتباط جداگانه اینترنتی داشته باشد. ایران کمتر از ۱۱میلیون آدرس آیپی دارد، یعنی تنها یک آدرس برای هر ۷ ایرانی و این توانایی ارتباط با اینترنت را محدود میسازد.ایران اخیراً ۸۵ خرید مجزا داشته که عمدتاً از شرکتهایی در رومانی بوده است. خریداران عمده دیگری نیز از خاورمیانه در بازار آدرسهای آیپی حضور دارند که از جمله میتوان به عربستان و امارات اشاره کرد. الویس ولیا کارشناس یک شرکت اینترنتی در لاسوگاس گفت: «این مثل داد و ستد نفت در برابر آدرس آیپی میماند».بیل وودلاک، کارشناس شبکه در سانفرانسیسکو در این باره اظهار داشت: «آنها هر کاری میکنند تا مثل ما باشند… آنها تلاش دارند در سریعترین زمان ممکن، تا جایی که میتوانند ارتباط اینترنتی ایجاد کنند».
۵۶۵۶