عیدِ پیامکی همراه اول و ایرانسل عزا شد

نوروز امسال برای اولین بار در طول عمر ارتباطات سیار کشورمان شاهد ریزش شدید استقبال از خدمت پیامکی بودیم و به‌خلاف انتظار تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران ارتباطی که گمان می‌کردند تنور پیامک‌های تبریک عید نوروز داغ باشد، رو به سردی گرایید.

گسترش ضریب نفوذ موبایل و نقش بی‌بدیل آن در جامعه کنونی روز به روز بر نقش ارتباطات سیار و استفاده از سرویس‌های آن افزود تا جایی که سال گذشته (نوروز ۹۳) پیک استفاده از پیامک برای تبریک‌های نوروزی خورد و به‌گفته معاون سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تبادل ۲۸میلیارد پیامک توسط مشترکان تلفن همراه در تعطیلات نوروز خبر داد.

حسن رضوانی در آن زمان اعلام کرد: مشترکان ایران‌سل ۱۶میلیارد و همراه اول ۱۱٫۵میلیارد پیامک ارسال کردند.

علی‌رغم اینکه انتظار می‌رفت امسال نیز این سیر صعودی ادامه داشته باشد اما برداشته شدن انحصار نسل سوم از سر رایتل و ارائه مجوزهای ۳G و ۴G به همراه اول و ایران‌سل که همسنگ استفاده بیشتر از خدمات دیتای موبایل بود، وضعیت بازار ارتباطی شب عید را دچار تغییر و تحول اساسی کرد.

ارائه مجوزها جدید ارتباطی راه تعامل هرچه بیشتر با ابزارهای پیام‌رسان اینترنتی مبتنی بر پلت‌فرم موبایل نظیر وایبر، واتس‌آپ، تلگرام و امثالهم را برای کاربران ایرانی فراهم کرد و از همین رو بیشتر مردم ترجیح دادند که پیام‌های تبریک خود را از طریق این بسترهای کم‌هزینه داشته باشند.

اپراتورهای موبایل امسال با کاهش چشم‌گیر درآمدهای نوروزی خود (به‌موازات کاهش ارسال پیامک‌های تبریک) به‌وضوح دریافتند که مسیر رقابت و شرایط برای حیات تغییر کرده است.

کاهش ۹میلیاردی پیامک‌های ارسالی اپراتورها در طول ۱۳ روز تعطیلات سال نو نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حاکی از تغییر ذائقه بازار ارتباطات است.

ایران‌سل با ارسال ۷٫۴میلیارد پیامک کمتر در تعطیلات سال جدید (۹۴) نسبت به سال ۹۳ رتبه‌دار ضررده‌ترین اپراتور در تعطیلات نوروزی امسال است و بعد از آن نیز همراه اول با کاهش ۸۰۰میلیونی پیامک‌های ارسالی در این ایام قرار دارد.

طبق آمار ارائه شده توسط وزارت ارتباطات، ایران‌سل و همراه اول امسال به‌ترتیب ۸٫۶ و ۱۰٫۷ میلیارد پیامک نوروزی در شبکه خود مبادله کرده‌اند.

اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران – آفاوا